"Se não te agradar o estylo,e o methodo, que sigo, terás paciência, porque não posso saber o teu génio, mas se lendo encontrares alguns erros, (como pode suceder, que encontres) ficar-tehey em grande obrigação se delles me advertires, para que emendando-os fique o teu gosto mais satisfeito"
Bento Morganti - Nummismologia. Lisboa, 1737. no Prólogo «A Quem Ler»

domingo, 11 de dezembro de 2016

As livrarias e os seus livros



DEMERSAY, Alfred – Histoire physique, économique et politique du Paraguay et des établissements des Jésuites [...] Ouvrage accompagné d’un atlas, de pièces justificatives et d’une bibliographie. Paris, Librairie de L. Hachette et Cie, 1860-65. 25 000 €
©Librairie Camille Sourget

Com o aproximar do Natal praticamente quase todos os dias recebo informações de livrarias de vários países.

Algumas apresentam peças de inquestionável raridade, mas de preço quase proibitivo, outras apresentam listas de livros onde podemos encontrar o tal exemplar, pelo qual tanto procurámos, enquanto outras nos apresentam exemplares de temáticas variadas, mas que, por vezes, temos alguma dificuldade em resistir à sua compra.

Vamos então dar uma "espreitadela" por alguns destes títulos:

O Cabinet Chaptal | Librairie Juliette Drouet & Librairie Nicolas Malais | 1 rue de Fleurus | 75006 Paris| FRANCE apresenta a sua Sélection de livres & manuscrits – Décembre2016.



6. «Toutes les femmes, je les adoore». Manuscrit inédit d’un poème de jeunesse de Jean COCTEAU | COCTEAU (Jean), Manuscrit d’un poème inédit. [fin des années 1910] 7 pp. rédigées au crayon de papier sur 5 ff. 2300 €

Poème ou plutôt brouillon & bribes d'un poème inédit, caractéristique du travail littéraire du jeune Cocteau dans les années 1910 et au début des années 20. "Toutes les femmes, toutes les femmes je les adoore". On retrouve ici le Cocteau de l'époque des Mariés de la Tour Eiffel. Le poète se lance dans une série de ritournelles sur l'amour et les femmes. L'idée du poème étant de jouer sur une série de jeux de mots "l'Amant d'Oline", "l'Amant de Ragore"…

"Ragore est une brune / Qu'Oline n'aime pas" / "Oline est ma maîtresse / (...) / Et moi jeune et charmant / Je suis l'amant / Je suis l'amant / Je suis l'amant d'Oline"…

Le tout sous un fort bel étui - au décor sombre & marbré -, accompagné d'une chemise du même décor, avec titre «le joli séducteur» (formule empruntée au poème) frappé au dos, l'ensemble signé T. Boichot.

«Je suis, sans doute, le poète le plus inconnu et le plus célèbre» écrivait Jean Cocteau…

 A Librairie Camille Sourget | 93 Rue de Seine | 75006 Paris | FRANCE apresenta em Le Livre du mois / The Book of the month (um livro já aqui apresentado), mas parece-me este também bastante interessante…ou o Oriente não nos fascine sempre!



CHARLEVOIX, Père de – Histoire du Japon; où l’on trouvera tout ce qu’on a pu apprendre de la nature & des productions du Pays, du caractère & des Coutumes des Habitants ; du Gouvernement & du Commerce, des Révolutions arrivées dans l’Empire & dans la Religion ; & l’examen de tous les Auteurs, qui ont écrit sur le même sujet. Nouvelle Edition. Enrichie de Figures en taille-douce. Paris, Nyon fils, 1754. Vendu.



6 volumes in-12 de : I/ (2) ff., xxiv pp., 1 carte dépliante, 417 pp., (1) p., 19 planches dépliantes hors texte ; II/ (2) ff., lxxxv pp., (1) f., 429 pp., (1) p., 2 planches dépliantes hors texte ; III/ (2) ff., 558 pp., (1) p. d’errata, 3 planches dépliantes hors texte ; IV/ (2) ff., 534 pp., (1) p. d’errata, 1 planche dépliante hors texte ; V/ (2) ff., 479 pp., (1) p. d’errata, 1 planche dépliante hors texte ; VI/ (2) ff. , 386 pp., (3) ff., 29 planches hors texte, dont 1 dépliante. Pte déchirure sans manque à la carte du t. I. Veau brun, dos à nerfs ornés de fleurons dorés, pièces de titre et de tomaison de maroquin rouge et vert, filet doré sur les coupes, tranches mouchetées. Pt. trou de vers au dos du t. I. Reliure de l’époque. 165 x 97 mm.

Édition recherchée «contenant quelques augmentations et rangée dans un meilleur ordre que la première.» (Brunet, I, 1806). Bulletin Morgand et Fatout, n°10199; Bibliothèque Rahir, p. 365; Cordier, Bibliotheca Japonica, 424; Chadenat n°5784.



Dernière édition publiée du vivant de l’auteur, revue, corrigée, augmentée et ornée de nombreuses estampes ayant trait au Japon.

Pierre-François Xavier de Charlevoix (1689-1761) s'embarqua à La Rochelle, en juillet 1720 pour les missions, du Canada. Arrivé à Québec, vers la fin de septembre, il remonta le fleuve Saint-Laurent, fit une excursion dans le pays des Illinois, et descendit le Mississipi jusqu'à son embouchure, pour aller de là à Saint-Domingue ; mais son navire fit naufrage à l'entrée du canal de Bahama. Toutefois, plus heureux dans un second voyage, il arriva à Saint-Domingue en 1722, et revint en France au mois de décembre de la même année. Choisi pour travailler au « Journal de Trévoux », il remplit cet ouvrage, pendant vingt- deux ans, d'excellents extraits.



Son histoire du Japon connut un succès considérable et fut maintes fois réimprimée jusqu’au XIXe siècle.
L’abondante illustration comporte 1 carte dépliante et 55 planches hors texte de botanique, instruments, plans, etc.

Précieux exemplaire conservé dans ses élégantes reliures de l’époque.

E, para os apreciadores de encadernação temos este exemplar de grande qualidade:



Reliure baroque parlante en argent de la fin du XVIIe siècle. Augsburg, milieu du XVIIIe siècle.  2 textes reliés en un volume petit in-8 de 262 pp., (1) f.bl., 300 pp., 6 gravures hors texte. 23 000 €

Plats ornés en relief d’un encadrement présentant deux masques de faunes ceints de volutes aux bouquets de fleurs et de fruits délimitant une vaste scène centrale circulaire.

Sur le plat supérieur: l’amiral de la flotte autrichienne adoube le chef d’escadre en partance pour lutter contre les Turcs.
Sur le plat inférieur: la scène représente deux janissaires turcs en arme, le croissant turc est visible sur le personnage de gauche.

Le dos est orné d’une volute en relief composée de fleurs et de fruits ; les rabats du dos et le fermoir représentant chacun une tête de faune.
Dimensions de la reliure: 170 x 100 mm.

Intéressante reliure baroque parlante de la fin du XVIIe siècle réalisée vraisemblablement à Vienne, illustrant l’actualité historique du temps.

Elle provient de la collection du Docteur Lucien-Graux avec son ex-libris (Vente des 20-21 mars 1958, n°237) et recouvre un volume traitant de l’Histoire d’Abyssinie imprimé à Gottingen en 1791.
L’ouvrage est par ailleurs illustré de 6 gravures hors texte.

Splendide reliure en argent, réalisée vers 1690, relatant le conflit entre l’Autriche et la Turquie.

De seguida vejamos Antiquariaat FORUM B.V. | Tuurdijk 16 | 3997 MS 't Goy-Houten | The Netherlands e este curioso exemplar do seu New eCatalogue:rare books on Art & Architecture:



11. LEMOYNE, Jean. Ornements pour servir aux peintres, & grave[urs]. Paris, G. Duchange, 1710. With engraved title-page and 5 (of 6?) engraved plates. With: (2) LEMOY NE , Jean. Ornemens inventez & gravez. Paris, Jean Bairain, 1676. With engraved title-page and 5 engraved plates, and added at the end an engraved plate by Bernard Picart. All plates mounted within passepartout leaves. 2 works in 1 volume. 2º. 19th-century half calf. 1750 €

Attractive collection of 2 ornamental print series (second and first edition respectively) by the French engraver Jean Lemoyne (1638–1713), who was closely connected to the studio of Jean Bérain (1640–1711). His style was attractive and modern:

“...früh in sein Rankenwerk [hatte er] auch die kommende Mode, Linien- und Bandzierat, geschmiegt.” (Jessen). The engraved ornaments include (mythological) animals and figures, grotesques, flowers, garlands, etc. Both of the present Works by Lemoyne were engraved in the studios of Bérain, which can be seen in the resemblance of Lemoyne’s and Bérain’s fantastic and decorative grotesques. Added at the end is the engraved title-page of the print series Premier des magnifiques carosses de Monseigneur le duc d’Ossuna, by the French engraver Bernard Picart (1673–1733), also showing ornaments and figures. The plates illustrated the ornate sculptural coach used for the entry of the Duke of Osuna into the Dutch city of Utrecht in 1713. Ad 1 lacking 1 plate: Guilmard mentions 6 plates, while Berlin Kat mentions 7. Plates slightly browned, some slightly soiled, with a few small spots, or creased, otherwise in good condition. Binding worn along the extremities, especially the spine, but still good.
Ad 1: Guilmard, Les maítres ornamentistes, p. 102; Berlin Kat. 341; ad 2: Berlin Kat. 341; for Lemoyne see:Thieme-Becker XXIII, p. 32; Jessen, pp. 212–213

Mas se “vasculharmos” um pouco mais no acervo da Livraria vamos encontrar ainda este outro exemplar:



[ALLARD, Carel].
Koninglyke almanach: beginnende met den aanvang der oorlog, van anno 1701.... Waer in duydelijk de loop der zon der ongeregtigheid, met zyn eclipsen, of de regtvaardige straf des heemels, door XVIII zinnbeelden in koopere plaaten vertoond word; ... | Almanach royal. Commencant[!] avec la guere de l'an 1701 jusques .... ou est exactement observé le cours du soleil d'injustice; avec ses eclips; ou la juste punition du ciel. Demonstré dans XVIII embleme.
...


“Paris” [= Amsterdam], “imprimé â l’imprimerie royale du Petit Louis” [= Carel Allard, 1706?]. Small folio (32 x 21 cm). Engraved print series with an engraved title-page and 24 engraved prints (9 single-page and 15 double-page; 18 bound in and 6 loosely inserted), the double-page prints with extensive letterpress text flanking and/or below the engraving. Contemporary marbled-paper wrappers. 8 750 € 



Extremely rare complete emblematic print series (plus alternative versions of several prints) mercilessly satirizing and ridiculing King Louis XIV of France, his grandson King Philip V of Spain, the Marquise de Maintenon (whom Louis XIV had secretly married after she had been his mistress for years), many others in Louis XIV's court and his allies in the War of the Spanish Succession (1700/01-1714). Most prints, like the title-page, have texts in both Dutch and French. The title and many of the prints gleefully note the total eclipse of the sun that occurred on 12 May 1706, supposedly the day Philip V abandoned his siege of Barcelona (which had been taken by the British six months earlier), presenting it as the total eclipse of the Sun King.



In 1877 Muller noted the "great rarity" of all these prints, surviving in far fewer numbers than satirical prints of poorer quality and less importance. "Their value as expressions of the spirit and life of the common people is inestimable: indeed, there is almost no period in our history for which we possess such a rich treasure of prints." They also influenced the better known series on the 1720 South Sea Bubble, two of the present prints serving as direct models for prints in that series. The title-page attributes the emblems to "the leading masters of our century" and some of the plates have been attributed to Romeyn de Hooghe and/or someone from his school, Laurens Scherm and the publisher Carel Allard himself.





Although no two copies of the print series have the same makeup, and many of the emblems exist in variant forms, the present set of prints includes the engraved title-page, at least one of each of the 19 emblems noted by Muller, and two versions of some, so it may be called "complete". The present copy includes a major variant not recorded by Muller (or elsewhere).





With 6 prints loosely inserted, 3 of them with a slightly tattered fore-edge, 1 also with a marginal tear along an old fold repaired with tape, and 1 bound print slightly browned, but still generally in very good condition. The spine of the marbled wrapper is mostly lost and the sides rubbed, with a few small and minor tears and stains, but the binding structure remains sound. One of the best and most extensive copies of an extremely rare and important popular satirical print series from the War of the Spanish Succession.
Atlas van Stolk 3182; Brunet I, pp. 194-195; Cohen, col. 28; KVK & WorldCat (3 copies); Muller, Historieplaten 3038-3071.

Da Bauman Rare Bookks New York | 535 Madison Ave (Between 54th and 55th Streets) | Las Vegas |  Grand Canal Shoppes | The Venetian | The Palazzo | Philadelphia | 1608 Walnut Street e do seu DecemberHoliday Catalogue veja-se:



20. DICKENS, Charles – The Life and Adventures of Nicholas Nickleby. London, 1838–39. Twenty parts in nineteen. Octavo, original printed green wrappers, custom clamshell box. $5500.

First edition, mixed issue, in original parts of one of Dickens’ most popular works, illustrated with 39 engraved plates by Hablot K. Browne (“Phiz”). Mixed issue (including first issue Part IV with “visiter” instead of “sister” on page 123 and later issue Part V with “letter” instead of “latter” on page 160). All plates are present and first issue. All wrappers are first issue. Some advertisements not present. Part XIX/XX with rare “Hill’s Wafers” advertisement: “Where the [‘Hill’s Wafers’ advertisement] is found, it should have affixed, five differently coloured specimen wafers, but it is unusual to see it in a complete state; more often than not, the wafers are lacking” (Hatton & Cleaver, 135). This copy has both the advertisement and the rare wafers. Eckel 64. Smith 40. Tiny bookseller tickets at bottoms of front wrappers of several parts. Light scattered foxing and minor offsetting to interiors, only slightest soiling and light rubbing mainly to spine extremities of wrappers. A desirable unrestored copy in near fine condition.

E, por fim, temos duas livrarias portuguesas, pouco divulgadas neste blogue, a Livraria Fernando Santos | Rua dos Chãos, 121 | 4710-230 Braga | PORTUGAL com o seu Catálogode Natal 2016 e a Livraria Moreira da Costa | Rua de Avis, 30 | 4050 - 075 Porto | PORTUGAL com o seu Boletim de DEZEMBRO de 2016, que pode ser consultado aqui –   www.livrariamoreiradacosta.com (no item Catálogos) – de que destaco, desta último:



20942 — COCCEJI, Samuele L. B. de — JUSTITIAE NATURALIS, ET ROMANAE NOVUM SYSTEMA — Auctore... Summi Regni Bosussici Cancellarii, Ministri Statu intimi, Aquilae Borussicae Equitis &c. IN QUO Praemisso principio generali omnia justitiae naturalis praecepta complectente, demonstratur I. JURA Dei in Homines; nec non exponuntur II. JURA Hominum inter se Juxta tria juris Romani objecta; simulque universum JUS ROMANUM in artem redigitur. LAUSANNAE. Sumptibus Marci Michaelis Bousquet & Sociorum. MDCCLXII (1767). In-8º de XVI-639 págs. E.

Com alguns leves picos de traça. As XVI páginas iniciais (prefácio e índices) estão inceridas fora de ordem. Encadernação da época, inteira em pele.

E assim ficámos com uma ideia do que está disponível no mercado livreiro-antiquário e, verdade se diga, que podemos encontrar livros para todos os preços e para quase todas as temáticas.


A Livraria C. Hinding em Næstved (Dinamarca) – uma fotografia de 1905.

Muito mais poderia dizer e mostrar, mas seria demasiado “pesado” e cansativo, aliás o trabalho de pesquisa é fundamental para qualquer bibliófilo, pelo que vos apresento algumas das muitas pistas que podem seguir.

Desejo-vos bom trabalho…mas também muita paciência!


Saudações bibliófilas com votos de boas leituras.

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