"Se não te agradar o estylo,e o methodo, que sigo, terás paciência, porque não posso saber o teu génio, mas se lendo encontrares alguns erros, (como pode suceder, que encontres) ficar-tehey em grande obrigação se delles me advertires, para que emendando-os fique o teu gosto mais satisfeito"
Bento Morganti - Nummismologia. Lisboa, 1737. no Prólogo «A Quem Ler»

sábado, 11 de outubro de 2014

O bibliófilo rico e o bibliófilo pobre…



O bibliófilo e a sua biblioteca

Embora estas palavras se prestem a grandes jogos de palavras na nossa lingua com múltiplos significados vou-me cingir apenas ao aspecto do poder económico do bibliófilo coleccionador.


Maquina tipográfica «Express»

Para isso vou-me servir de dois catálogos que recebi recentemente: um da Livraria Luis Burnay de Lisboa e o outro da Bauman Rare Books de Nova Iorque|Filadelfia |Las Vegas.


Livraria Luís Burnay

O meu prezado amigo Luis Burnay apresenta regularmente catálogos onde reune uma selecção de obras de várias temáticas e a preços que poderemos considerar acessíveis a um vasto leque de coleccionadores (mesmo que as suas posses económicas não sejam muito significativas); ao contrário, a Bauman Rare Books apresenta sempre catálogos de uma beleza estética|gráfica notável, onde reune obras de grande raridade e dispersos por várias temáticas, mas (e este é o grande problema…) os seus preços afastam logo um grande número de coleccionadores.


Les bouquinistes, une scène typiquement parisienne.
Rien n'a vraiment changé depuis 100 ans sauf peut-être les chapeaux...

É certo que a paixão pelo livro e a sua colecção, o estudo da edição e qualidade de impressão, o proprio tipo de papel, se for ilustrado: a técnica utilizada, autor e a qualidade da mesma, a avaliação da encadernação e o artista que o realizou são aspectos que todos podem abraçar, mas quando se entra na fase de compra de exemplares a capacidade económica de cada um obrigará a fazer um opção (muitas vezes dolorosa) sobre aquilo que se poderá, ou não, adquirir para a nossa biblioteca | colecção.




Tipos de ilustração

Ficaremos então com o biblióflo rico e o bibliófilo pobre!


Chez le bouquiniste

Sobre a encadernação, e perdoem-me os mais pragmáticos, mas para mim mais do que uma actividade de tipo artesanal, embora presentemente mais “industrializada”, é sobretudo uma arte.





Algumas encadernações

Comparo-a como a escolha feita por uma dama sobre o vestido mais adequado para uma ocasião especial | cerimónia assim como aquele que se adequará mais à sua fisionomia e tipo, que permitirá realçar a sua beleza sem esconder as suas qualidades naturais (e isto mais do que uma simples escolha também é uma arte!)


Uma oficina de encadernação

Quando o encadernador idealiza um trabalho também pensa no livro em brochura assim como na sua temática antes de selecccionar o tipo de “vestido que lhe vai colocar” (obviamente a encadernação…)


Plaisirs d'amateurs - Le bibliophile

Mas deixemos estes considerandos e passemos aos catálogos referidos.

A Livraria Luis Burnay disponibilizou o seu Boletim Bibliográfico n.º 55 no seu site (para além do seu envio em papel aos bibliófilos que o solicitem) em:



 No âmbito da literatura encontraremos algumas 1ª edições, que não sendo raras, têm muito intedresse bibliófilo (para além da sua qualidade literária).

Veja-se o caso de (1):



45. BELO, Ruy.- Aquele grande Rio Eufrates.- Lisboa: edições Ática,. 1961.- (8), 141, (2)p.; 20cm.-B. 1ª edição do primeiro livro de poemas deste importante poeta. Muito invulgar. Insignificante desgaste na lombada. L840. [100,00€].



51. BOTO, Antonio.- Não é preciso mentir.- Porto: Editora Educação Nacional, 1939.- 278, (8)p.; 19cm.-B. 1ª edição deste precioso livro de contos para crianças, quase todos com fundo moral e reveladores do grande conhecimento que o poeta tinha da alma das crianças. Adornado com um retrato do autor. Leves picos de acidez. L948.[40,00€].

Encontramos aqui alguns exemplares que poderão acrescentar algum valor a uma boa camoneana constituído por exemplares na sua maioria do séc. XIX. (lotes 75 a 83 e lote 491)



104. CASTRO, Ferreira de.- Sendas de Lirismo e de Amor: novelas.- Lisboa: Edições Spartacus, 1925.- 166, (2)p.; 19cm.-B 1ª edição. Um dos primeiros titulos deste autorLeves picos de acidez na capa. L1229.[20,00€].



230. JUNQUEIRO, Guerra.- A Velhice do Padre Eterno.- Porto: Alvarim Pimenta e Joaquim Antunes Leitão, 1885.- (8), 211, (4)p.; 24cm.-E 1ª edição, desta obra sempre apreciada e procurada. De esmerado apuro gráfico, vem impressa em papel encorpado. Meia-encadernação de pele, da época, com pequeno defeito na coifa superior. Como habitualmente sem capas. Insignificante restauro marginal no rosto. Estimado. L1072. [65,00€].



489. SARAMAGO, José.- Provavelmente Alegria.- Lisboa: Livros Horizonte, S.d. (1970).- 96, (2)p.; 19cm.- (col. Horizonte de Poesia;1).-B Trata-se do 3º livro publicado por Saramago e o segundo de poesia. Hoje é muito raro e procurado. Valorizado com expressiva dedicatória do autor. L1351. [420,00€].

Por este pequena amostra podemos constatar que, com maior ou menor dificuldade, qualquer um de nós poderá adquirir um livro.

A Bauman Rare Books lançou o seu Autumn 2014 Catalogue onde inclui 223 items de uma grande diversidade de temas e profusamente ilustrado com já é habitual. (2)




"IN IMPORTANCE AND INTEREST, THIS EDITION RANKS SECOND PERHAPS TO THE EDITION PRINCEPS": 1709 FIRST ILLUSTRATED AND FIRST OCTAVO EDITION OF SHAKESPEARE'S WORKS, THE FIRST COLLECTED EDITION OF HIS WORKS AFTER THE FOURTH FOLIO



6. SHAKESPEARE. The Works… in Six Volumes. Adorn'd with Cuts. Revis'd and Corrected, with an Account of the Life and Writings of the Author. By N. Rowe, Esq. Six volumes. WITH: The Works… Volume the Seventh. Containing, Venus & Adonis. Tarquin & Lucrece And His Miscellany Poems. With Critical Remarks on his Plays… London: Jacob Tonson / E. Curll and E. Sanger, 1709, 1710. Seven volumes in all. Octavo, contemporary full panelled calf, raised bands, elaborately gilt-decorated spines, raised bands, red morocco spine labels. Housed in custom chemises and blue half morocco slipcases. [$22,000].

First issue of Rowe's Shakespeare, the first octavo and first illustrated edition of Shakespeare's works, including the first edition of the additional seventh volume containing the poems, published separately. This is the first collected edition of Shakespeare's plays to appear after the four 17th-century folios.



"In importance and interest, this edition ranks second perhaps to the editio princeps. It is the first manual text, the first to present a biography of the poet, the first to bear an editor's name, the first to possess illustrations, and the first of an endless army of editions in octavo. The text is copied from the fourth folio of 1685. Rowe commissioned Thomas Betterton, the actor, to glean for him in and around Stratford particulars of Shakespeare's life. At that period it was rather late in the day, but still possible to get a few authentic details. The attributed plays are found also in this version, and the plates are of no small value because of their contemporary costume. In this issue will also be found the earliest effort to trace parallels between Shakespeare and other classics" (Jaggard, 497).






"In 1710 a supplementary volume [included in this set] was published containing the Poems… Though it is designated `Volume the Seventh' it does not belong to the edition, though with it a set is esteemed the more" (Ford, 12). With 45 engraved plates and engraved portrait frontispiece repeated in Volumes II-VI (without frontispiece in Volume I, the same as all the others and often not appearing in every volume). First issue, with all of Ford's first issue points. "Sets in contemporary binding in untouched state [as here] are scarce" (Ford, Shakespeare, 9). A few early owner signatures, notes to blank pages.



Contemporary full calf bindings sound with some age-wear; interiors generally clean with a few scattered light stains. A very good complete set of this rare and important edition.


William Faulkner

“WILLIAM FAULKNER AT HIS BEST”: EXCEPTIONALLY SCARCE SIGNED LIMITED FIRST EDITION OF GO DOWN, MOSES, ONE OF ONLY 100 COPIES



35. FAULKNER, William. Go Down, Moses and Other Stories. New York: Random House, (1942). Octavo, original three-quarter rose cloth, top edge gilt. Housed in a custom cloth clamshell box. [$35,000].

Signed limited first edition, number 49 of only 100 copies signed by the author. The scarcest of all Faulkner signed limited editions, with the first book appearance of “The Bear.”



Go Down, Moses “was a landmark volume for Faulkner… Here we have the Southern dilemma, and Faulkner has transformed it into the American” (Karl, 665-67). “So committed was Faulkner to the expansive possibilities of the short story form that in Go Down, Moses he created what he always insisted was a novel composed entirely of interrelated stories previously published separately” (Gelfant, 252). One of the most acclaimed stories, “The Bear,” had appeared, in abbreviated form, in the Saturday Evening Post the same year (Brodsky 229); the coming-of-age tale remains one of Faulkner’s most anthologized. A contemporary review in the Boston Globe said of all the stories that they “represent William Faulkner at his best. Which is equivalent to saying the best we have.” Massey 448. Petersen A23.2a.
A fine signed copy.

“THE MOST IMPORTANT SINGLE WORK IN SCIENCE”: FIRST EDITION OF DARWIN’S LANDMARK ON THE ORIGIN OF SPECIES, THE COPY OF BIOLOGIST SIR CHARLES WYVILLE THOMSON


Charles Darwin

62. DARWIN, Charles. On the Origin of Species By Means of Natural Selection, Or the Preservation of Favoured Races in the Struggle For Life. London: John Murray, 1859. Octavo, original green cloth, uncut. Housed in a custom half green morocco clamshell box. [$160,000].



Rare first edition of “certainly the most important biological book ever written” (Freeman, 73). The copy of biologist Charles Wyville Thomson, lead scientific officer on the Challenger expedition and a critic of Darwin's views on natural selection.



"This, the most important single work in science, brought man to his true place in nature" (Heralds of Science 199). With folding diagram and 32 pages of advertisements. Darwin wrote in his diary that the first edition was published on November 24, 1250 copies were printed, and all copies sold the first day. Darwin "was intent upon carrying Lyell's demonstration of the uniformity of natural causes over into the organic world… In accomplishing this Darwin not only drew an entirely new picture of the workings of organic nature; he revolutionized our methods of thinking and our outlook on the natural order of things. The recognition that constant change is the order of the universe had been finally established and a vast step forward in the uniformity of nature had been taken" (PMM 344). With two printed quotations on verso of half title, 32 pages of publisher's advertisements dated June 1859 (Freeman's third state of three), and a folding lithographic diagram facing page 117. Freeman 373. Horblit, 23b. Dibner, 199. The copy of naturalist Charles Wyville Thomson, with his bookplate. A marine zoologist with a particular interest in the biology of the deep seas, Thomson was the driving force behind the Challenger Expedition of 1872-76, for which he served as chief scientific officer. The 4-year expedition "founded the discipline of oceanography" (Conrad, 67) and the 40-volume publication of its findings are "without parallel in the history of scientific research" (Britannica). Thomson first crossed paths with Darwin in 1870, when he wrote to Darwin asking the eminent scientist to provide him with a recommendation for a position as professor of natural history at the University of Edinburgh; even though they had never met, Darwin, impressed with Thomson's work, gladly did, and Thomson was offered the position. After the Challenger Expedition, however, Thomson saw fit to criticize some of Darwin's ideas in print, eliciting what Darwin's son Francis called "the only instance in which [Darwin] wrote publicly with anything like severity." In 1880, Darwin wrote a letter to the journal Nature that began: "I am sorry to find that Sir Wyville Thomson does not understand the principle of natural selection, as explained by Mr. Wallace and myself. If he had done so, he could not have written the following sentence in the Introduction to the Voyage of the Challenger:—'The character of the abyssal fauna refuses to give the least support to the theory which refers the evolution of species to extreme variation guided only by natural selection.' This is a standard of criticism not uncommonly reached by theologians and metaphysicians, when they write on scientific subjects, but is something new as coming from a naturalist.



Text fine, interior paper hinges with a bit of wear; original unrestored cloth in exceptional condition, with minor wear to spine extremities and a bit of bubbling to cloth on the back panel. An exceptionally clean, bright copy of this scientific landmark, with wonderful and significant provenance.

E com estes três exemplos se poderá entender como estes exemplares, de raridade e qualidade indiscutíveis, não estão de modo algum acessíveis à grande maioria dos “mortais” ... nem mesmo para “esses doidos bibliófilos!”

Um velho bibliófilo

Claro que a paixão pelo livro e pela sua colecção se perde na memória dos séculos e, como tal sempre houve e haverá vários tipos de coleccionador, mas o que se pretende chamar a atenção com este texto é para a disparidade de preços com que seremos confrontados no mercado dos livreiros-antiquários (e nem sequer estou a ter em conta certos preços especulativos que se praticam por certo autor ou temática “estar na moda”!).

Sendo assim convirá que qualquer novo bibliófilo “dê uma espreitadela” a alguns catálogos de vendas a preço fixo e de leilões (sobretudo aos resultados finais, pois que as estimativas nem sempre traduzem a realidade do mercado) de várias livrarias, antes de definir o tema central da sua colecção e de se iniciar na compra dos primeiros exemplares.

Saudações bibliófilas.

Notas:
(1) Todas a fotografias inseridas pertencem ao meu arquivo pessoal, e como tal, não têm qualquer valor contratual.

(2) Todas as imagens apresentadas foram retiradas do catálogo, pelo que são copyrigth da Bauman Rare Books e obviamente contratuais.

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