A Clear Midnight
THIS is thy hour O
Soul, thy free flight into the wordless,
Away from books, away
from art, the day erased, the lesson done,
Thee fully forth
emerging, silent, gazing, pondering the themes thou lovest best.
Night, sleep, and the
stars.
(in Leaves of Grass de Walt Whitman)
Ao folhear o último catálogo da Bauman Rare Books – 85 Great Books |
January 2014
encontrei um exemplar da rara primeira
edição de Leaves of Grass de Walt
Whitman.
WHITMAN, Walt – Leaves
of Grass. Brooklyn,
New York, 1855. Quarto, original dark green cloth gilt, gilt-lettered title,
blindstamped leaf-and-vine designs,
gilt-lettered spine, yellow endpapers. Housed in custom chemise and slipcase. A
touch of foxing to portrait, far less than usual; slightest edge-wear to
original cloth. Only 795 copies of this first edition were printed; this
notoriously fragile book is exceedingly rare in the original cloth. This copy
is one of the 262 copies in the rare state B binding, with gilt-lettered title
and blindstamped triple-ruled borders, spine titled in gilt. A beautiful copy.
Em 1855, Walt Whitman publicou a
expensas próprias um volume de 12 poemas,
Leaves of Grass, em que ele começara a trabalhar muito provavelmente em
1847. Em 15 de Maio de 1855, Whitman registou o título Leaves of Grass no United States District Court, Southern District
of New Jersey onde recebeu o seu copyright.
Whitman financiou, supervisionou e, mesmo em algumas partes,
seleccionou pessoalmente os tipos para a composição desta escassa primeira edição
de apenas 795 exemplares.
WHITMAN, Walt – Leaves of Grass
(Title page)
Foi criticado por causa da
exaltação do corpo e amor sexual e também por causa da sua inovação na forma de
versos — ou seja, no uso do verso livre em linhas de tempo rítmicos, com uma
estrutura natural, "orgânica".
Com efeito, os poemas de Leaves of Grass não têm uma interligação
ou sequência directa e cada um deles representa a celebração que Whitman faz da
sua filosofia de vida e da humanidade.
Com uma excepção, os poemas não
rimam nem seguem as regras padrão para a métrica ou tamanho de linha.
Entre os poemas da colectânea estão: "Song
of Myself", "I Sing the Body Electric", "Out of the Cradle
Endlessly Rocking". Edições posteriores incluem a elegia de Whitman ao
presidente assassinado Abraham Lincoln, "When Lilacs Last in the Dooryard
Bloom'd".
Trata-se de um belo exemplar desta importante e extremamente escassa
primeira edição, na sua encadernação original em pano, de um dos mais
importantes volumes de poesia americana.
Walt Whitman, age 37, frontispiece of
the 1855 edition Leaves of Grass.
Steel engraving by Samuel Hollyer
from a lost daguerreotype by Gabriel Harrison.
“In Whitman we have a democrat who set out to imagine the life of the
average man in average circumstances changed into something grand and heroic…
There has never been a more remarkable poem” (Callow).
“No one knows for certain how
Whitman raised the money to pay for the first Leaves of Grass… Whitman had
taken his manuscript to a couple of friends, the brothers James and Thomas
Rome, who had a printing shop at the corner of Fulton and Cranberry Streets.
Possibly the author had tried a commercial publisher first and had the book
rejected. If so, he kept quiet about it. The Romes did print a few books but
specialized in the printing of legal documents. Whitman, a proud and skilled
printer, moved in on them to oversee the production of Leaves. They allowed him
to set type himself whenever he felt like it. Ten pages or so were his own
work. He had a routine and a special chair over in the corner… The inking was
spotty and must have given Whitman some qualms, but he had no money to spare
for anything better… The centerpiece of his strange book, in the ‘rough and
ragged thicket of its pages,’ was a sustained poem of fifty-two sections called
‘Song of Myself… If Emerson is, in John Dewey’s words, the philosopher of
democracy, then Whitman is indisputably its poet” (Callow, From
Noon to Starry Night).
Frontispiece of the 1883
edition of Leaves of Grass.
Engraving, with facsimile
signature and four line quote from ''Leaves
of grass''
Espero com este apontamento vos
ter conseguido atrair a atenção para a leitura deste belo livro de poemas.
Saudações bibliófilas.
Nota:
Leia-se a
propósito das actividades editoriais de Walt Whitman: Whitman Making Books/BooksMaking Whitman: A Catalog and Commentary – Ed Folsom.
Caro Dr. Rui Martins,
ResponderEliminarHá alguns anos que sou um leitor atento do seu blogue e, muito recentemente, decidi dedicar-me ao alfarrabismo.
Hoje é um dia especial para mim pois estou a divulgar o meu primeiro Boletim Bibliográfico. Não tendo conseguido obter o seu e-mail, decidi contactá-lo desta forma pouco convencional para lhe dar conhecimento do meu site (onde poderá descarregar o Boletim) e para lhe deixar o meu contacto.
Poderá consultar o Boletim em www.cofolon.pt ou entrar em contacto comigo através do e-mail colofon.pt@gmail.com.
Melhores cumprimentos,
Francisco Brito
Caro Dr. Rui Martins,
ResponderEliminarReparei agora que houve uma gralha no endereço do site que é na verdade www.colofon.pt.
Se assim o entender pode descarregar directamente o Boletim deste link:
http://www.colofon.pt/uploads/2/5/1/7/2517282/clofon_boletim_bibliogrfico_fev_2014.pdf
Muito obrigado e desculpe qualquer incómodo.
Melhores cumprimentos,
Francisco Brito